Followers (Mari Ikut Saya)

PEPERANGAN BERMULA, TEMBAK DENGAN LASER CHAHAYE

pagi nie lepas bgn masak nasik..ingt arinie nk masak telur masak kicap..alahai, aku nie mane la tau nk memasak lauk pelik2 nie..masak nasik goreng pn pki perencah br rase sedap hahaha tp ape kan daya..selera nk mkn telur masak kicap..maklum la..skrg nie kurang cihat..deman peperiksaan agak nyer..asal nk pekse jer deman..

malam td tido lewat..dekat2 kul 5 jgk la..kunun studi..tp xleh nk fokus gare2 kepale berat, idung berair teruk dan tekak asik mengeluarkan gelombang batuk2 jer..last2, studi mlm td buleh kate gagal..sblm tido sempat jgk mkn ubat..dgn arapan bgn esok elok la..tetapi arapan sahaje..

okay,melalut plak..nie nk cite pasal peperangan sbnrnyer..peperangan nie bkn nyer berlaku kat luar negare tetapi kat dlm negare nie jgk..dekat shah alam..oh,..dekat dlm umah nie..dekat area dapur hahaha actually peperangan nie berlaku antare aku ngan masakan2 kat dapur 2..pembetulan, masakan jer..bkn senang nk masak bg org yg kurang gifted memasak mcm aku nie..tp ape kan daya..

cadangnyer ingin memasak telur masak kicap..tetapi akhirnyer aku masak telur masak kicap herba..sedaap...hahahha make aku pn mula la peperangan di dapur..resepi..hahaha bab resepi nie aku handal lg dr chef wan =P aku men ingt jer mcm mane mak aku masak telur masak kicap nie..tp kan..aku kan..mane penah tgk mak aku masak telur masak kicap nie hahahaha lagi..make, trpakse la ingt ape yg ader kat dlm lauk telur masak kicap mak aku tu..

hebat..hebat..dr lauk leh cipta resepi..tanpa membuang mase..make, mula la memotong bawang2 kat dapur..eh yg membace nie amik la pensil dan pemadam serta kertas kotor untuk menulis resepi nie..karang ter "miss" plak..mule2 aku dapatkan semua jenis bawang kat dapur..potong2..lepas 2 br buang kulit bawang..ha..nie la rahasia kesedapan masakan aku..bawang potong dl br buang kulit..xcaye try la..lepas 2..basuh bawang2 trsebut..pasti kan ketika basuh 2 semua bawang di letakan bersame2..agar mereka mesra dr awal..then, nanti masuk perut pn mesra2..

okay, selesai pasal bawang dapatkan telur..telur gred berape xkisah..klu buleh dptkn la gred A1..mcm SPM plak eh..ader A1 n A2..then, tumiskan telur tadi ke dalam kuali itam (since umah nie ader kuali itam jer)..bersame2 minyak buatan malaysia..klu dapat minyak kelape lg bagus hahaha yg 2 korg cube la..aku blum ader kesedaran lg nk cube goreng telur ngan minyak kelape ..tp pasti anda menumis telur td dier berbentuk mata kerbau..xtau mate kerbau mcm mane..klu xtau..pegi kat kawan berhampiran anda dan tiup mate dier kuat2..pas2 tgk mate dier dekat2..pang!!!..lepas 2 g tgk kat cermin cepat2..tgk mate anda..nampak la bentuk mate kerbau 2 dan pastikn telur 2 berbentuk itu sehingga habis ditumiskan..

selepas 2 cepat2 kluar kan telur itu setelah masak..kenape..sbb skrg nie kite nk pergi ke peringkat seterus nyer..okay, jgn padangkan api..trus masuk kan bawang2 yg sedang bermesra2an td ke dalam kuali td..klu buleh sambil nyanyi lagu..bawang di dalam tanah kuali di darat..dlm kuali bikin muafakat..lepas tunggu agak2 lame skit..masuk kan air nk buat kuah..then, tuangkan kicap sebanyak mungkin..pas2 godok2 dapur crk gula dan taruk..carik garam..carik garam..carik garam..x jumper..logik nyer, dlm kicap ader garam..tambah kan lg kicap td ganti garam..pas2 aku br tringt kene ader halia..mane nk crk halia nie..dapur dh panas pn..xkn nk g kedai crk halia..then, make trnampak la herba halia madu (ubat gastrik)..tuangkan sahaje tuk di jadikan halia hahaha

peringkat trakhir adalah masukkan telur mate kerbau td..ke dalam kuah kicap herba tu..kuat kan api sehingga melengak..nie trick nk cepat masak..sebab xlarat lg dh nk berperang kat dapur..agak2 dh masak kuah tu..make, siap la masak telur masak kicap herba..buleh la di hidangkan di dalam pinggan..untuk pencuci mulut selepas makan..buleh la mkn panadol dua bijik panadol soluble sebijik dan ubat batuk wood's seteguk..yg ubat nie aku jer..korg jgn ngada2 nk mkn same..sekian sahaje dr episod kali nie..ketuk2 sa'ban..

7 comments:

miss asyue said...

ade tgkp gambo x??tnjuk ckit keenakan telur msk kicap herba 2..:P

rimza said...

alamak..telah abis di santap tanpa sempat ditangkap kan gamba =P sungguh menyelerakan =D

cocoechie said...

sedap jgk eh resepi telur kicap herba..haha,asal x bg kt jiran depan blok skali?ekeke

cocoechie said...

tetibe jd lapar neh,tebayang makanan..huhu

rimza said...

tula..ingt nk bagi jgk..tp ape kan daya..telur mate kerbau nyer sebijik sahaje =P

Mummy LiYzA ^^, said...

aish..d0k cite sal tel0r je nih~
muahahha...k0rang suma..
wish u all da best eh final exam~

rimza said...

thankz for the wish hehehe =P