Followers (Mari Ikut Saya)

BAHASA CHAHAYE

Kehidupan seorg student tidak lari dr membuat asgmnt,report,studi tuk quiz dan bt presentation..presentation..adeh..byk nyer presentation tambah2 lg dlm kos yg aku amik nie..xper belaja..nanti dh keje pn bende same gak kene bt kan..btul 2..tp aku nie bkn nyer org yg pandai berkate2..kadang2 tu aku tgk dak2 yg bt presentation nampak jer gempak..maklum la pandai berkate2 n confidence tinggi..tp isi..alamak..susah mau ckp..tp bab presentation nie memang aku lemah skit..mengaku aku lemah..aku xnk hiprokerik kate aku pandai segale nyer..tambah lg kene ckp dlm bahase english..ckp dan buat ayat melayu pn aku xreti..nie kan bahase english hahahaha..tp aku masih berusaha tuk mase depan..aku tau betape penting nyer bahase nie di mase hadapan dan aku dpt lihat sendiri apabile kwn aku br jer dapat keje..dier kate pointer dier xder la tinggi mane..tp bahase english 2 penting..kate nyer..murah rezeki kwn aku 2..alhamdulillah..di Malaysia nie bahase english sgt la penting..malahan lebih penting dr bahase melayu sendiri..mengikut kate sahabat aku yg belaja di german..org di sane xla pandai mane bahase english..tp mereka mengunakan bahase mereka sendiri..klu kite tgk kan negare seperti jepun dan germany..mereka adalah negare yg kalah perang..tetapi bangkit dengan pesat nyer tambahan dlm bidang sains dan teknologi tanpa mengabaikan bahase ibunda mereka..di sini aku nak ingtkan pade semua org tambah2 lg student UiTM..jika sesorg 2 xpandai bahase english xsemesti nyer org 2 bodoh sbb bahase hanyer medium komunikasi..org arab yg xreti bahase english xsemesti nyer bodoh dlm agame,org jepun xpandai bahase english x semesti nyer bodoh dlm dlm teknology kejuruteraan nyer,org german xreti bahase english xsemesti nyer bodoh dlm pembuatan dan kejuruteraan automobil nyer dan ape saje org bangse lain termasuk la org melayu sendiri..teringat cerita yg di siarkan dlm saluran MTV kat astro..org dlm cite 2 mengembare ke eropah dan singgah membeli barang..kemudian bertegur sape ngan org yg jual bertih jagung rase rasenyer..gelak2 mereka berdua tp seorg berbahase english(american) dan seorg berbahase ibunda nyer..dua2 xnk mengalah nk ckp bahase masing2 tetapi last pengacare tu ckp kat kamera memang seronok tp sy xpaham ape yg dier ckp kan..teringatkan cite 2 aku terkenang nasihat org..kate nyer jika pergi melancong ke eropah..contoh nyer italy jika kamu tersesat jgn bertanyer dlm bahase english..nanti jawap nyer org tempatan 2 dlm bahase italy..tetapi bertanyer la dlm bahase italy walaupn berterabur..nanti jika xpaham org 2 akan berbahase english walaupn berterabur jgk hehehe..soal nyer mereka sbnrnyer memartabat kan bahase mereka..walaupn dr kace mate kite nampak mereka same..org putih,idung mancung,tinggi,rambut perang tetapi mereka lain sebenar nyer antare satu same lain..ader yg spain,ader yg italy,ader yg portugal dan sebagai nyer..setiap mereka mempunyai dan mengagungkan negare dan bahase mereka..lain yg berlaku di Malaysia..jika org putih dtg dan bertanyer kan arah jalan..mula la kite..national manument la umah cik maimun la tapak sulaiman la..thankz ,please come again la..mula la sorg2 terkial2 nak ckp bahase org puteh..langit dan bumi beza nyer dgn ape yg berlaku di barat dan timur(japan)..apa2 pn xleh gak nak salah kan sape..dh policy goverment mcm 2..smpi uitm(benteng terakhir kita harus pertahankan *diambil dr papan tande dlm uitm*) pn dlm bahase english..tp klu dh policy goverment memartabat kan bahase english nape perlu nyer lagi hak istimewa bahase melayu sebagai bahase kebangsaan..bt penat jer belaja bahase melayu last2 gune dlm umah jer (A.Samad Said dan mereka yg memperjuangkan bahase melayu mesti sokong ape yg aku ckp kan nie)..kat luar ckp ngan cine pn campur2 bahase english..kat tempat keje lg la..bahase english gak..yg bigung nyer nape x officialkan jer terus bahase english bahase kebangsaan dh tentu semua anak melayu pandai bahase english kan senang..aku fikir org bangse len pn xamik pedulik sgt ngan bahase kebangsaan kite sbb bende nie atas kertas jer practical nyer semua org gune bahase english..tp entah la dh policy goverment nk mcm 2..ape2 pn aku akan terus memperbaiki bahase english aku..aku just ikut flow jer..malas nk menentang arus..penat..korg tgk jer la gaye penulisan aku kat blog nie bkn nyer bahase melayu standard pn sbb aku pn salah sorg yg di lahir kan dr policy yg goverment practise kan sekarang..bagi sesape yg same2 nk memperbaiki bahase english mereka mcm sy boleh la mendownloadkan software kat bawah nie yer..same2 la kite berusaha memperbaiki diri..akhir kate, terime kasih pada sahabat sy dr Indonesia iaitu Mirza kerana pernah bertanyer..kenape yahoo Malaysia dlm bahase english..arap penjelasan nie dpt membantu..kepade sahabat aku Kayroll aku jeles bahase english ko..power hehehehe..Semoga tuhan membantu aku menguasai bahasa English,amen.

Link software tuk berlaja Memperbaiki bahase English dlm pertuturan
(arap aku membantu/hope these will help you)

Download File 1
Download File 2
Download File 3
Downlaod File 4

5 comments:

Anonymous said...

agreed with ur explaination, but ive to disagree with that statement..xdela power sgt klau nk banding ngan org putih..just happen to have strong basic..speaking pn berabur..haha

rimza said...

malu2 plak kayroll tp btul dude..ko nyer english power gak..jeles aku tgk blog ko..nanti lame skit aku nk tukar kan gak blog nie dlm bahase english mcm blog ko..kunun nyer mcm nk international kan skit la hehehehe thankz atas komen yer..

BABYBOO said...

well susah mcm mane pun hidup sebagai student, percyalah, hidup sebagai student la plg best haha betul..aku tgh rasakan skrg..bestnye hidup as student dulu..mcm2 pngalaman yg aku dpt..mcm2 ragam manusia yg dpt kita lihat and yg wasing lagi bg hidup sebagai student, kita dpt rmai member haha..bile dah keje nati, hari2 wat benda yg sama..just agenda hari yg berbeza..masa tu, baru kita rasa "waaaahhh bestnye kenangan mase study dulu..wat assignment tgh mlm, time nak exam study sm2 tgh mlm..main game counter strike sm2 ngn member malam nak exam" haha bnyk kan..mmg best hidup as student..tak bnyk benda nak fikir..just belajar..belajar..belajar and enjoy..about bahasa english yg ko ckp tu, mmg aku stuju.betul ckp ko haha nmpk cara ko ckp mmg open minded people.aku stuju je..dah a.samad said tu sampai berjanggut, sampai beruban janngut jambangnnye nak pertahankan bahasa melayu, menentang arus perdana masa kini yang dilanda dgn ribut bahasa inggeris yg melanda Malaysia masa kini..negara, masih dijajah. papan tanda jalan raya pun, ada yg pakai bahasa inggeris. tgk video lagu 1000tahun Kembali butterfingers. haha ade petikan Malaysia masih dijajah cth, dari segi bahasa sepertimana yg talkabout. well akhir kata "NICE" haha

Mummy LiYzA ^^, said...

im str0ngly agree with mr luqman~
wah3,t'speaking lak..xde ah mmg bt0l zman blaja sgt best smpi aku xlarat kn kne ngn lecturer..mas0k class lmbt n kne nyanyi bnd wajib dah~h0oo..even malu cket tp sr0n0k..bkn sume org leh wat cm2 kn??t0l x mr rimza..k0 p0n xpnh nyanyi dpn clas kn??s0b3,tp aku dah nk ke alam pekerjaan..say0nara..

rimza said...

xsangke ko dh nk g alam pekerjaan..arap ko hapi dan berjaye yer dlm kerjaya ko..jadi penjawat awam terbek..tp mulia 2 tugas ko nie..semoga berjaya!!..sayonara..