Followers (Mari Ikut Saya)

SELANGKAH MERENTAS CHAHAYE

mememulakan langkah..adalah satu yang mudah..mudah dari kata2 dan fikiran yg mengatakan adalah langkah pertama mesti la mudah..tetapi membuat keputusan tuk melangkah bukan lah satu yang mudah..tambahan pula kite yg sering tidak mempunyai persediaan atau perlengkapan yg secukup nye tuk melangkah..sgt sukar bg aku tuk memikirkan pelbagai masalah diluar kehidupan seorg student..tetapi apa kan daya..tuan umah bt perangai setan bermaharajarelakan nafsu dan wang ringgit..

14 Febuary adalah tarikh tamat tempoh contrak sewa bilik aku nie..beberape minggu saje dr tarikh akhir nie..tuan umah aku yg dh semesti nyer cekik darah..telah pn memberitahu kepada salah seorg yg menyewa bilik nie mengatakan dier x nk lg sewa kan bilik kepada kitorg tetapi nk sewa kan umah trus..tetapi tanpa mengurangkan sesen pn duit sewa umah sepenuh nyer..

aku lah org yg paling trsepit dlm umah nie..dlm umah nie..hanyer ader 4org..seorg satu bilik dan aku berkongsi dgn seorg pensyarah dr UiTM perak yg belajar master part time..klu nk ikut kan dua org lg membayar dua ratus lebih tuk memiliki satu bilik..tetapi tidak pada aku..aku hanya membayar rm125..aku tau umah nie sgt mahal..mane mungkin umah flat tingkat teratas kene bayar rm700 sebijik umah(harge sepatut nyer kawasan nie rm450-550)..klu aku terus stay dlm umah nie aku trpakse tanggung bersame duit bilik len dan rumate aku yg dh nk blah nie..gler..aku bkn keje..duit bkn dapat tiap bulan pn..

mencari tempat berlindung dr ujan panas bkn lah satu bende yg mudah bg aku kerna aku dtg ke cini seorg diri..nie la lemah yer klu belajar kos byk wanita dr lelaki..aku tgk dak2 dr cawangan len siap buleh bt satu umah lg..tp aku nk muat kan satu bilik dua org pn susah..ntah la..aku ader kwn sorg anak org berada(bkn men2 berada dier nie)..dapat jgk jugak sewa satu bilik ngan harge rm90 tetapi kongsi bersame seorg lg..bayangkan lah org yg tersgt kaye pn buleh jimat duit..tp aku...ntah la tringat kate2 org2 tua kawan ketawa mudah di cari, kawan menangis payah sekali..alangkah bagus klu aku anak jutawan 2..bkn bagus kerna ader duit tetapi kerna ader kwn yg nk sewakan bilik skali agar sewa bilik dapat sorg bayar rm90..

semalam rumate aku balik cini..aku bgtau dier ape berlaku..pas2 dier panggil semua isi umah nie tuk berbincang(selame nie semua ngan hal masing2 sbb sewa bilik kan)..dier siap kal lg..tanyer principle tuan umah nie tuk tanyer kan nape bt mcm 2..pas2 ntah mcm mane dr bertanyer trus jd pergaduhan mulut dlm talipon 2..semua berakhir bile dak 2 start maki2 dan di ajuk ngan makian jgk..akhir ganggang di letak(dier pki flip phone aku xtau ckp melayu nyer ape letak phone ngan flip nyer mungkin leretkan talipon tuk mati kan talian kut)..aku semakin pening dan mula diam kan diri semalam..

dalam delima..aku semakin pening..mase perbincangan semalam..kitorg bertige(rumate aku dh kene balik) akan berjumper ngan tuan umah nie..dak2 umah nk aku stay ngan diorg..tp aku xtau lg mcm mane sbb kan met dh akhir sem..klu aku stay ngan diorg aku kene tanda tangan kontrak umah br sbb kan aku org paling lame duk kat cini lg..met pn cian gak ngan dilas sbb dier dtg jauh dr indonesia susah nk crk tmpt tinggal kat cini..tp aku risau aku xkan dapat crk org tuk ganti semua org dlm umah yg bakal kitorg cari klu tuan umah dh xder tolak ansur lg dh..ape harus di lakukan skrg..

2 comments:

Anonymous said...

nak wtpe? cari la umah sampai dapat.

rimza said...

gitu la keadaan nyer skrg nie..